Sunday, February 5, 2012

3 langkah untuk beri nafas baru pada blogpost

Salah satu isu yang selalu dihadapi oleh newbie dan rakan-rakan yg baru berjinak-jinak dengan dunia blog adalah post yang lama. Apabila artikel baru mula diterbitkan, artikel lama pasti diendahkan. Jadi bagaimana untuk mengurangkan masalah ini. Ada banyak cara, tapi buat masa ni aku bagi 3 jer..


langkah yang pertama

ketika menulis post yang baru,cuba selitkan beberapa link post yang terdahulu. Cara ini sesuai jika tajuk yang kita hasilkan ada berkaitan dengna post yang terdahulu.

langkah yang kedua

Senaraikn link yang terdahulu di bahagian tepi blog anda. Mungkin boleh guna link widget atau popular blogpost seperti di sebelah kanan blog nasarudin-com.

langkah ketiga
Selitkan beberapa link post yang terdahulu di laman sosial.contohnya seperti twitter dan facebook. Ini dapat meningkatkan lagi ranking post anda di ruangan google.

Ada beberapa sebab perlu kaitkan dengan post yang terdahulu. ini kerana tidak semua pembaca atau pengunjung membaca keseluruhan isi blog anda. Jika ada link yang berkaitan,secara tidak langsung akan mengajak pengunjung membaca dan melepak lebih lama di blog anda.Siapa tahu,yg lepak tu ingin meletak iklan di blog anda..masyukkk..tak gitu,

2 comments:

  1. Nice say Nas.

    1 cara yang paling berkesan adalah dengan menggunakan Link Within seperti apa yang anda sedang gunakan sekarang.

    Atau tinggalkan komen pada entri seseorang yang tajuknya sama dengan tahun anda dan tinggalkan link tersebut dalam ruangan komen mereka.

    klik sini --->Media Sosial

    Tapi sebenarnya, apa yang paling berkesan supaya post lama kita terus dibaca adalah kandungan penulisan yang berkualiti dan SEO.

    Selamat maju jaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih..semoga komen anda menajdi panduan utk blogger yg lain

      Delete

Click Ad3