Friday, February 10, 2012

Macam mana nak popularkan blog kita...

ok..sekarang ni kita membingcangkan macam mana nak popularkan blog kita. Bila blog kita popular, makin senang nak tarik pengunjung tengok apa yang menarik sangat blog kita ni. Salah satu cara yang paling popular adalah blogwalking. Kita melawat blog orang lain dan seterusnya tinggalkan link blog kita, berharap dia akan mengunjung blog kita semula. 

Ada juga kaedah lain  yang boleh mempopularkan blog kita. Manalah tahu, tahun ni tercalon anugerah blog popular oleh Nuffnang. Itu rezeki la kalau dah tercalon. Selain dari blogwalking apa cara yang boleh kita lakukan dengan popularkan blog kita???

Ada 3 cara yang sesuai, mungkin ada lebih. tapi buat masa ni bagu 3 dahulu..

1 - kongsikan tips -tips yang menarik dan sesuai. Sekarang ni semua info di hujung jari. kebanyakkan pengguna internet tidak lagi belek majalah untuk mencari info dan tip-tips. hanya taip petua sahaja pasti banyak yang keluar. Tidak kiralah petua apa yang kita cari. mesti ada punya.

2 - Buat artikel yang menarik di forum-forum internet. pastikan dahulu anda membaca syarat-syarat sebelum membuat artikel. Dengan cara penulisan artikel yang menarik, dapat memujuk pembaca terus mencari blog anda. seterusnya jika dia sudah tertarik, akan menjadi pembaca tetap blog anda.




3 - Cara ni memang best dan menarik. pastikan muka anda cute dan hensem membuat rakaman video. upload video mengenai blog anda. Info-info yang menarik dalam blog anda. Cara ini memang ramai yang lakukan. Memang berhasil. Bila kita sudah upload video di youtube, pastikan link blog kita sertakan sekali.

apabila blog kita sudah terkenal dan dipercayai, kita boleh mulakan aktiviti - aktiviti seperti giveaway ke, kuiz ke atau cari jodoh ke..kan...Baru bersemangat kita nak menulis blog..untuk kali ni sahaja info yang terbaru. selama mencuba...

12 comments:

  1. erm bgus tips nih.dlm proses nak mempromosikan blog gak nih.

    ReplyDelete
  2. Great tips and maybe will consider the giftaway.

    ReplyDelete
  3. Cerita mestilan original, bukan yg copy, paste dan komen sikit2...

    ReplyDelete
  4. part utube tue berani mati...haha

    http://sainssentral.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. kena berani..biar popular blog kita..knnnnn

    ReplyDelete
  6. Aril Impian - PENCETUS GENERASI HADAPAN

    INFO MENARIK

    http://arilimpian.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. kalau macam tu senang tapi susah nak buat :)

    http://situ-sini.blogspot.com/2012/12/tutoria-photoshop.html

    (macam ni)

    ReplyDelete
  8. Thanks for the info.
    Useful for newbies like me.
    Khalifahdimukabumiforever.blogspot.com

    ReplyDelete