Thursday, November 16, 2023

4 Langkah Untuk Menjadi Penternak Kambing




Penternakan kambing adalah salah satu perniagaan ternakan yang paling menjanjikan hasil. Kambing merupakan haiwan ternakan yang agak mudah diternak dan mempunyai nilai ekonomi yang tinggi. Kambing boleh diternak untuk daging, susu atau bulunya.

Langkah-langkah ternakan kambing:

Persediaan

Langkah pertama yang perlu diambil ialah membuat persiapan, antaranya:

Belajar tentang penternakan kambing

Ini penting dilakukan supaya penternak dapat memahami cara menjaga kambing dengan betul. Petani boleh mempelajarinya dari buku, internet, atau bertanya kepada orang yang berpengalaman dalam penternakan kambing.

  1. Pilih lokasi : Lokasi ternakan kambing mestilah di tempat yang selamat dan selesa untuk kambing. Lokasi ladang juga mesti mempunyai akses mudah kepada sumber air, makanan dan tenaga kerja.
  2. Sediakan sangkar : Kandang kambing hendaklah dibina dengan kukuh dan mengikut saiz kambing. Sangkar juga mesti dilengkapi dengan tempat makan, minum dan berehat.


Pembelian kambing

Selepas persiapan selesai, langkah seterusnya ialah membeli seekor kambing. Semasa membeli kambing, terdapat beberapa perkara yang perlu anda perhatikan iaitu:


  1. Pilih jenis kambing : Jenis kambing yang dipilih mestilah disesuaikan dengan tujuan penternakan kambing. Jika anda ingin menternak kambing untuk dijadikan daging, maka pilihlah jenis kambing daging. Jika anda ingin menternak kambing untuk susunya, maka pilihlah sejenis kambing tenusu.
  2. Pilih kambing yang sihat : Kambing yang sihat mempunyai badan yang bulat, bulu yang bersih dan berkilat, mata yang cerah, dan hidung yang tidak mempunyai lendir.

Penternakan kambing

Pemeliharaan kambing termasuk:

  1. Memberi makan : Makanan yang diberikan kepada kambing mestilah memenuhi keperluan nutrisinya. Makanan kambing boleh termasuk rumput, daun, jerami dan pekat.
  2. Memberi minuman : Kambing mesti sentiasa mempunyai air minuman yang bersih dan segar.
  3. Pembersihan sangkar : Sangkar mesti dibersihkan dengan kerap untuk mengelakkan penyakit.
  4. Penjagaan kesihatan : Kambing perlu diperiksa kesihatannya secara berkala oleh doktor haiwan.
Jualan
Kambing boleh dijual apabila mencapai umur yang boleh dipasarkan. Kambing boleh dijual terus atau melalui perantara.


Petua ternakan kambing

Berikut adalah beberapa petua ternakan kambing:

  • Mulakan dari kecil 
Jika anda baru memulakan perniagaan ternakan kambing, sebaiknya mulakan secara kecil-kecilan dahulu. Ini bagi meminimumkan kerugian sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini.

  • Lakukan pemasaran yang baik
Pemasaran yang baik akan membantu anda menjual kambing pada harga yang menguntungkan.

  • Sertai kumpulan penternak
Menyertai kumpulan penternak akan memberi anda peluang untuk belajar daripada pengalaman penternak lain.


Kesimpulan

Penternakan kambing adalah perniagaan yang cukup menjanjikan. Walau bagaimanapun, untuk memulakan perniagaan ini, persediaan rapi dan pengetahuan yang mencukupi diperlukan.

No comments:

Post a Comment